Mezinárodní šetření ICILS 2013

Rok sběru
2013
Sběratel dat
Česká školní inspekce
Cílová populace
žáci 8. ročníků ZŠ
Velikost souboru
3200
Způsob sběru
Kvantitativní
Popis způsobu sběru
testové úlohy, doprovodné dotazníky

Odkazy

Popis

Mezinárodní šetření ICILS (International Computer and Information Literacy Study) si klade za cíl zmapovat rozdíly v dosažené úrovni počítačové a informační gramotnosti nejen mezi jednotlivými zeměmi, ale i v rámci těchto zemí (např. mezi jednotlivými kraji, druhy škol, mezi chlapci a dívkami). Důležitá je dále snaha vysvětlit získané výsledky s ohledem na dostupné vzdělávání v oblasti informačních a komunikačních technologií a využívání těchto technologií ve výuce. Sledováno je technologické zázemí škol, zkušenosti a vzdělávání pedagogů v oblasti ICT či třeba podpora zavádění ICT do výuky ze strany vedení školy.

Pro žáky byly připraveny dva třicetiminutové testové moduly s úlohami zasazenými do simulovaného počítačového prostředí. Kromě toho žáci odpovídali na otázky žákovského dotazníku. Testové moduly ověřovaly znalosti a dovednosti žáků v nejrůznějších oblastech: vyhledávání informací, sdílení informací, práce s dokumenty a editory (text, tabulka, obrázek, prezentace) nebo třeba bezpečnostní aspekty práce v internetovém prostředí.

  • Popis

    Mezinárodní šetření ICILS (International Computer and Information Literacy Study) si klade za cíl zmapovat rozdíly v dosažené úrovni počítačové a informační gramotnosti nejen mezi jednotlivými zeměmi, ale i v rámci těchto zemí (např. mezi jednotlivými kraji, druhy škol, mezi chlapci a dívkami). Důležitá je dále snaha vysvětlit získané výsledky s ohledem na dostupné vzdělávání v oblasti informačních a komunikačních technologií a využívání těchto technologií ve výuce. Sledováno je technologické zázemí škol, zkušenosti a vzdělávání pedagogů v oblasti ICT či třeba podpora zavádění ICT do výuky ze strany vedení školy.

    Pro žáky byly připraveny dva třicetiminutové testové moduly s úlohami zasazenými do simulovaného počítačového prostředí. Kromě toho žáci odpovídali na otázky žákovského dotazníku. Testové moduly ověřovaly znalosti a dovednosti žáků v nejrůznějších oblastech: vyhledávání informací, sdílení informací, práce s dokumenty a editory (text, tabulka, obrázek, prezentace) nebo třeba bezpečnostní aspekty práce v internetovém prostředí.